
For the love of boats
3D-printing wordt al eens ingezet op plaatsen waar ook wij het niet verwachtten. Onlangs kregen we een vraag van Whaleboat. Of: ook in de ruwste weersomstandigheden kunnen ge-3D-printe oplossingen het verschil maken.
Whaleboat is een bootbouw atelier in Aalter dat zich specialiseert in het bouwen van hightech oceaanroeiboten. Het volledige proces, van idee tot ontwerp tot bouw van de boot gebeurt in-house, waardoor ze de volledige controle hebben over de hoge kwaliteitseisen. Creativiteit, innovatie, veiligheid en duurzaamheid zijn de core values van Whaleboat.
Bij het bouwen van een (oceaan)roeiboot maakt Whaleboat gebruik van vacuüm-infusie en koolstof/sandwich laminaat. Daarnaast werd in de vernieuwde O28 oceaanroeiboot ook gebruik gemaakt van 3D-printen.
Whaleboat koos voor de techniek van 3D-printen omdat het:
- snel resultaat geeft,
- de ideale mock-up kan zijn om op ware grootte te gaan passen in de boot,
- het werkelijk kan gebruikt worden als volwaardig teststuk,
- het voor een one off stuk veel goedkoper wordt om te produceren.
Verder hielp het ook dat een van de vrijwilligers thuis een FFF 3D-printer heeft staan waarop ze mock-ups en prototypes kon maken.
Het geprinte materiaal moet tegen hoge temperaturen kunnen – het kan tenslotte meer dan 50 graden worden in de cabines – maar ook tegen fel uv-licht en het zoute zeewater. Omwille van het gevaar van elektrolyse mag ook het geprinte materiaal geen elektrische verbinding maken met de koolstof, iets waar de traditionele materialen zoals aluminium en RVS enorm gevoelig aan zijn.
De slotjes van alle luiken werden geprint in PA12. Doordat Whaleboat zijn eigen slotjes ontwierp zijn de luiken groter in oppervlakte dan standaard luiken. Dit zorgt voor extra comfort aan boord omdat materiaal gemakkelijk in en uit de opslagruimten geladen kan worden.
Een 2de onderdeel van de nieuwe O28 dat geprint werd, was het voetenroer. Een unieke uitvinding binnen het oceaanroeien. De techniek werd voor het eerst toegepast op het prototype van de O28 maar werd nu verbeterd en aangepast. Voor de onderdelen van het voetenstuur werd uiteindelijk gekozen voor een geprofessionaliseerd teststuk uit PA12, en een back-up uit ASA.
Interesse om deel uit te maken van dit grootse innovatie-avontuur? Neem contact op met Koen De Gezelle via info@whaleboat.be of bezoek hen op de website.